Tsunami. Dívám se jak moře pomalu ustupuje… a najednou se zvedá vlna. Nevím co mám dělat, kam utíkat, nebo kam se schovat. Snažím se zachovat klid, protože vím, že před ní stejně neuteču, ale daří se mi to jenom částečně.
Byl to hrozný sen. Nejzvláštnější na tom je, že si téměř nikdy sny nepamatuju. Stane se to jen párkrát do roka a tady ten? Ten mě vzbudil, pamatovala jsem si ten pocit. Mám nutkání probudit Davida a říct mu co se mi stalo, ale nechávám ho spát, ráno vstává do práce. Ok, nechávám to na ráno. A až později odpoledne jsem si uvědomila, že ten sen mohl mít spojitost s tím, co se mi té noci stalo… taková moje malá tsunami.
Ráno vstávám, s Viktorkou se na sebe usmíváme, mazlíme se v posteli a potom beru telefon. Po vzpomínce na sen ani památky. Vypínám letový režim, zapínám Wifi. Vyskakují mi zprávy od kamaráda Iva a mojí mamky. První čtu tu od Iva: ,,Ahoj, asi nebudu první. Jen kdyby náhodou Ti někdo napadl profil. Skrz to nové jméno. Na 90% to víš a změnila sis to sama asi, já jen prostě raději pro jistotu :)’‘ Mami mi poslala jen screen a otazníky. Ani neodepisuju a jdu se dívat na instagram.
Vlastník účtu? Já jsem doprdele vlastník účtu. Na telefonu ani na mailu jsem neměla žádnou zprávu, žádnou žádost o schválení změny. Kdyť to je strašný, měla jsem nastavené všechna ověření. Pohled na tuhle stránku mi způsobil lehké zamotání hlavy, ale oklepala jsem se, říkala jsem si, že to nějak vyřešit jít musí. Zkusila jsem se tedy přihlásit přes svůj mail.
Bohužel na můj mail, ani na mé číslo již žádný účet neexistoval. Nešlo mi přihlásit se ani přes Facebook, se kterým jsem měla účet propojený. Nešlo nic. Někdo dost chytře smazal veškeré ověřovací údaje a kontakty.
Ivovi jsem začala psát dost zoufalé a zmatené zprávy typu: ,, Chce se mi brečet. Co s tím můžu dělat?“. A on byl tak skvělý, několikrát mě ujistil, že profil dostaneme zpátky, to samé dělala i mamka. A měli pravdu. Několik nás hledalo různá řešení a až potom, jsem narazila na stránku https://help.instagram.com a to byl klíč! Zde stačí kliknout na Centrum nápovědy -> Řešení potíží a nápověda ohledně přihlašování -> Nemůžu se přihlásit -> Myslím, že můj účet na Instagramu byl napaden -> zde si už jen zvolíte svůj problém.
Důležité zde bylo zadat jméno instagramu, které tam bylo v tu chvíli (takže to nové, změněné, ne staré). Vzhledem k tomu, že nový uživatel měl již na mém profilu nastavený svůj e-mail, přišlo samozřejmě ověření jemu. Až potom jsem se z této stránky nějak (nevím jak) proklikala k nahlášení celého profilu a poslala jsem žádost o podporu (na následující fotce).
Do žádosti o podporu jsem napsala e-mail se kterým byl instagram zakládán, e-mal na který mě můžou kontaktovat a zda byl účet firemní, nebo osobní (já měla nastavený firemní kvůli statistikám).
Vzhledem k tomu, že Instagram byl před nějakou dobou koupený Facebookem, komunikovala jsem s někým z Facebooku, kdo seděl na zadku ve Phoenixu a jsem tomu člověku hodně vděčná. Stačily tyto 3 maily, na které jsem odpověděla a účet mi vrátili zpět. V 1. mailu jsem musela stručně vypsat jak k odcizení účtu došlo, kdy naposledy jsem byla přihlášená, všechny jména co účet za celou dobu své existence měl. Na druhý mail jsem potom poslala screen shot naší předchozí konverzace z e-mailu se kterým jsem instagram zakládala. A olalaaa, hotovo.
Jak vidíte, na maily, na které jsem odpovídala do 15 minut, jsem dostala odpovědi po několika hodinách. Je to jednak časovým posunem, co ve Phoenixu mají, ale také tím, že tyto problémy určitě neuvěřitelně mnoho lidí. Instagram a Facebook prostě nemůže mít zákaznické centrum, na které by se dalo dovolat tak ‚snadno‘ jako do T-Mobile, to prostě není možné. Každopádně za mě byla jejich komunikace naprosto perfektní, stručná, jasná a poměrně rychlá. Účet jsem ztratila pouze na jeden den, na druhý den byl zpět.
Přemýšlela jsem nad tím, proč někdo něco takového udělá. Kdyby se jednalo o někoho z mého okolí, nějak bych to pochopila (zášť, závist,…?), ale pokud se jednalo o někoho z Ruska (ruský e-mail), dělají to ti lidé pro business, nebo proč? Jenomže v tomto případě je i otázka, kdyby ten účet chtěl někdo prodat, kolik sakra může dostat peněz za ‚směšných‘ 12 tisíc lidí? (Již jsem říkala, že pro mě je 12 tisíc obrovská suma, ale v porovnání s většími účty.) Pak ale nastávají otázky, proč se toto děje i menším účtům se sledujícími okolo 300-800 lidí? Je to prostě jedna velká otázka.
Proto všem doporučuji: 1) Udělat si dvoufázové zabezpečení. (ikdyž někdy je to k ničemu) 2) pokud se již něco takového stane, nevzdávejte to a proklikejte se k tomu, abyste si o pomoc zažádali. Všechny ty aplikace mají historii, která je dohledatelná. Ale abyste si nemysleli, že se mi zhroutil svět, pořád jsem se snažila být nad věcí…
Jo, 12 tisíc je docela síla. Když se na to teď dívám, nechápu, že jsem byla ‚takhle v pohodě‘, psala jsem to v době, kdy jsem ještě netušila, zda mi ig vrátí, nebo ne, ale VĚŘILA JSEM.
Všem přeju, aby se to nikomu z vás nestalo. Ve své podstatě je to pořád JENOM sociální síť, ale přece jen je to něco, co nějakou dobu budujeme a nechceme o to jen tak pro nic za nic přijít, no ne?
Mějte se všichni krásně, Adela